Image Hosted by ImageShack.us

Dengan Nama Allah

Image Hosted by ImageShack.us Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

intro

Segala tulisan yang terdapat di laman ini ditulis oleh noirkudus sendiri. ianya ditujukan kepada SEMUA GOLONGAN dengan harapan ianya mudah difahami. jadi, bagi para SARJANA mungkin akan menganggap tulisan noirkudus ini tidak mempunyai nilai ilmiah @ nilai keintelektualan yang tinggi, akan tetapi bagi golongan yang lain mungkin ada manfaatnya insyaAllah. apa yang disampaikan di laman ini adalah daripada hati sanubari noirkudus sendiri akibat jiwa ini yang selalu bergelora untuk diluahkan segalanya LiLLaHi Taala

HakCipta

Segala tulisan dalam laman ini hakmilik peribadi Mohd Khairul Anwar Ismail untuk laman noirkudus.blogspot.com. tindakan copy paste dari laman ini perlu dikreditkan atas nama Noirkudus.blogspot.com

Penulis

NOIRKUDUS
Image Hosted by ImageShack.us noirkudus@hotmail.com
noirkudus@yahoo.co.uk

(gambar Hiasan : Allama Muhammad Iqbal)
---

why noirkudus


NOIR(FRANCE) sebutan=Nua
KUDUS(ARABIC) sebutan=Kudus
N0IR+KUDUS = Nua Kudus

masa itu emas

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-0rang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (surah Al-Asr:1-3)

calendar

archives


Image Hosted by ImageShack.us
September 2004
October 2004
November 2004
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
September 2006
May 2007

Posting Terbaru

pelawat


Kepada semua pengunjung yang mengunjungi laman ini, anda bolehlah MENANDATANGAN BUKU PELAWAT yang telah disediakan tanda kita pernah bertemu, semoga pertemuan pertama ini akan membuahkan pertemuan yang seterusnya.

View My Guestbook
Sign My Guestbook

blogs

::Adli Arifin::
::Akhifaizul::
::Bahtiar::
::Boybelantik::
::Hakim::
::Hilmimadani::
::Ibnuhazam::
::Jiwarasa::
::Kelambu::
::Loper::
::Mazli Bidu::
::Mba::
::Muhtarsuhaili::
::Nasa Natrah::
::Nordin::
::Pakdi::
::Paklang::
::SahalFikri::
::Sang Awana::
::Sis aflah::
::Syarief::
::Syarifah Salwa::
::TajamFikir::
::tokjanggut::
::tokrimau::
::umminida::
::Zaiman Mansor::
Untuk tambahkan link anda : ::CLICK HERE::

links

EMEL
::Hotmail::
::Yahoo mail::
---
ENJIN CARIAN
::Yahoo::
::Google::
---
BERITA MALAYSIA
::Utusan Malaysia::
::Berita Harian::
::Harian Metro::
::The Star::
::TheSun::
::NSTP::
::harakah::
::Sinchew::
::BERNAMA::
::free anwar::
::malaysiakini::
::Malaysia Today::
---
BERITA INDONESIA
::Jakarta Post::
::Jawa Post::
::Kompas::
::Hariansib::
::Achehnese::
::Achehkita::
::Detik::
::EraMuslim::
::Endonesia::
::Republika::
::Modus::
::Gatra::
::Hidayatullah::
::Sabili::
---
BERITA ANTARABANGSA
::Al-Ayyam::
::Economist::
::Arab News::
::Worldnews::
::Far Eastern::
::Muslim Media::
::KavkazCenter::
::alJazeera.com::
::Time Magazine::
::New York Times::
::Arab World News::
::The Times of India::
::The Jerusalem Post::
::alJazeera.net (english)::
::alJazeera.net (Arabic)::
::Albuquerque Journal::
::Guardian Unlimited::
::The Courier-Mail::
::Herald Tribune::
::Al-Quds Daily::
::Japan Times::
::Daily Mirror::
::China Daily::
::Startribune::
::BBC News::
::Asia Daily::
::Reuters::
::MSNBC::
::CNN::
::AFP::
::AP::
---
ISLAM
::Pusat Informasi Palestin::
::Islam The Modern Religion::
::Islamic Awareness::
::Islamic Awakening::
::The True Religion::
::Islamic Academy::
::Answering Islam::
::Light of Life::
::Qur'anic Studies::
::Islam Online::
::al-ahkam.net::
::Load-Islam::
::Islamway::
::Raudhah::
::MyQuran::
::artislamic::
::alajeeb.com::
::Ummah.com::
::ISNET::
::JIHAD::
---
NGO/Institusi
::ABIM::
::MISG-ABIM::
::PKPIM::
::PUM::
::JIM::
::JUST::
::SISMA::
---
LAIN-LAIN
::Merriam-Webster Dictionary::
::Wikipedia Encyclopedia::
::GengJurnal::
::Shitokai::

solat time

search in the holy qur'an

Search in the Holy Quran
Search keyword:
in

search in the hadith

Search in the Hadith
Search keyword:
in

Tell me about...


Answers, not links

Mencari di Google

Mencari di Laman ini

SEARCH THIS SITE
OR
THE WEB
powered by FreeFind

Site search Web search

hit counter


VISITORS SINCE
21 SEPTEMBER 2004
free hit counter
online

tell a friend

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com

Copyrights

(C) Copyright Reserved
(C) Hakcipta terpelihara
noirkudus 2004-2005

Friday, September 24, 2004

Keberkatan Rezeki

KEBERKATAN REZEKI

Sekiranya penduduk negeri itu beriman serta bertaqwa, tentulah kami akan membuka kepada mereka pintu pengurniaan yang melimpah limpah berkatnya dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan Rasul Kami, lalu kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang telah usahakan.
(Al-A'raf : 96)

Dan Allah memberikan satu misalan sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap2 tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat2 Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang telah mereka lakukan
(An-Nahl : 112)

rakan2 sekalian...hari ini noirkudus sudah terlepas daripada satu penindasan. mujurlah yang melakukan penindasan kepada noirkudus itu bukannya orang Islam, tetapi org bukan Islam...semoga dia akan mendapat hidayah Allah suatu hari nanti...

rezeki semuanya daripada Allah. manusia dicipta untuk mencari rezeki yang telah diturunkan Allah ke muka bumi ini.jadi, semuanya layak untuk mendapatkan rezeki yang telah Allah turunkan. selagi kita bernama manusia selagi itulah kita layak untuk mendapatkan rezeki Allah. itulah dia Allah, pencipta sekalian hidupan yang memiliki sifat Ar-Rahman dan al-Rahim.

akan tetapi kehidupan kita diukur pada keberkatan rezeki yang telah kita cari. cuba kita lihat kisah seorang Peniaga A yang mana perniagaannya tidaklah begitu maju, tetapi dia berniaga dengan penuh jujur dan ikhlas, ikatan dengan Allah dijaga seperti solat pada waktunya dan sebagainya. walaupun perniagaan tidaklah berjaya mana tetapi Allah telah menurunkan ketenangan dalam hatinya. itulah kayu ukur keberkatan yang telah Allah turunkan padanya iaitu dengan memberikan ketenangan.

dan kita bandingkan dengan peniaga B yang mana perniagaannya sangat maju, tetapi penuh dengan penipuan, solat tidak dijaga dan sebagainya. walaupun pada zahirnya kita lihat kemewahan mengelilingi hidupnya tetapi tiada ketenangan dalam hatinya. itulah dia kuasa Allah. Allah berhak untuk memberikan ketenangan kepada hambanya. itulah dia nilai keberkatan.

Dalam surah al-A'araf ayat 96 di atas, ada 2 perkara yang menjadi asas kepada keberkatan iaitu 1)Iman 2)Taqwa. jika tiada 2 asas ini allah akan mencabut segala keberkatan dan kenikmatan.

Di dalam tafsir al-azhar, Pak Hamka ada menyebutkan bahawa keberkatan itu pula terbahagi kepada 2 iaitu 1)keberkatan hakiki dan 2)keberkatan maknawi. keberkatan hakiki ini ialah kerberkatan pada zahir seperti dapat kita lihat dengan turunnya hujan yang dapat menyuburkan tanaman, kekayaan yang melimpah ruah, peningkatan ekonomi dan sebagainya. manakala keberkatan maknawi berupa ilham atau petunjuk yang baik yang diturunkan Allah kepada hambanya yang soleh dan ikhlas.

kisah yang paling mudah untuk kita menjadikan iktibar ialah kisah kaum saba' yang mana negerinya dilimpahi dengan kemakmuran, kemewahan, kesenangan, kesuburan dan sebagainya. ini semua adalah kerana penduduknya pada waktu itu beriman dan beramal soleh. akan tetapi apabila iman dan taqwa sudah hilang dalam hati mereka maka bala bencana pula yang akan Allah turunkan kepada mereka.

cuba kita lihat pada masa sekarang ini. dengan kuasa Allah yang memiliki dunia ini, Allah telah mengurniakan kekayaan yang melimpah ruah di atas bumi umat Islam. Tanah Arab sungguh kaya dengan minyak, tetapi kenapa negara Amerika ataupun Britain memiliki hasil bumi yang banyak seperti yang telah Allah kurniakan kepada tanah umat Islam. kita memiliki minyak yang banyak tetapi lihatlah siapa yang kaya sekarang jika tidak Amerika dan sekutu2nya.

alangkah malangnya umat Islam sekarang ini, apakah Allah telah cabut segala2nya daripada umat ISlam ini lantaran hilangnya keimanan dan ketaqwaan??

mungkin inilah yang Allah maksudkan di dalam Quran. umat Islam sepatutnya menjadi umat yang paling kaya di dunia bukannya amerika, tetapi Amerika menang bukannya disebabkan mereka orang yang beriman tetapi mereka menang kerana kelemahan umat ISlam.

itulah dia sedikit muhasabah. noirkudus juga walaupun bukanlah peniaga dan juga belum bekerja tetapi sangat yakin dengan rezeki Allah. jika hidup ini berkat tentunya hati kita akan tenang dan tenteram dan allah akan turunkan rezekinya pada kita dengan izinNya tetapi kita tidak nampak semua itu.

sebenarnya noirkudus telah ditipu oleh workshop cina. kereta noirkudus accident sebulan lepas, tetapi disebabkan ade masalah dengan workshop jadilah sebulan lebih dok kat workshop. dah laa kaki jadi tempang, duit pulak banyak habis, kena tipu lagi tu... sedih betul. nasib baik kereta noirkudus tu tak bersalah sebab kena hentam dengan kereta belakang, jadi, dapat lah claim insuran kereta belakang untuk repair kereta noirkudus. cumanya noirkudus jadi sedih kerana berlaku banyak penipuan dan juga rasuah dalam urusan jual beli ini. harapnya dah takde lagi laa urusan penipuan yang macam ini.

noirkudus rasa kalau selalu berlaku perkara begini pun pada umat islam lebih2 lagi di malaysia, mungkin mereka ini jahil agaknya. semoga Allah memberikan petunjuk kepada mereka semua. berilah hidayah kepada mereka. aminn

Comments: Post a Comment
| Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com Noirkudus dreamt at 11:01 AM