Image Hosted by ImageShack.us

Dengan Nama Allah

Image Hosted by ImageShack.us Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

intro

Segala tulisan yang terdapat di laman ini ditulis oleh noirkudus sendiri. ianya ditujukan kepada SEMUA GOLONGAN dengan harapan ianya mudah difahami. jadi, bagi para SARJANA mungkin akan menganggap tulisan noirkudus ini tidak mempunyai nilai ilmiah @ nilai keintelektualan yang tinggi, akan tetapi bagi golongan yang lain mungkin ada manfaatnya insyaAllah. apa yang disampaikan di laman ini adalah daripada hati sanubari noirkudus sendiri akibat jiwa ini yang selalu bergelora untuk diluahkan segalanya LiLLaHi Taala

HakCipta

Segala tulisan dalam laman ini hakmilik peribadi Mohd Khairul Anwar Ismail untuk laman noirkudus.blogspot.com. tindakan copy paste dari laman ini perlu dikreditkan atas nama Noirkudus.blogspot.com

Penulis

NOIRKUDUS
Image Hosted by ImageShack.us noirkudus@hotmail.com
noirkudus@yahoo.co.uk

(gambar Hiasan : Allama Muhammad Iqbal)
---

why noirkudus


NOIR(FRANCE) sebutan=Nua
KUDUS(ARABIC) sebutan=Kudus
N0IR+KUDUS = Nua Kudus

masa itu emas

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-0rang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (surah Al-Asr:1-3)

calendar

archives


Image Hosted by ImageShack.us
September 2004
October 2004
November 2004
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
September 2006
May 2007

Posting Terbaru

pelawat


Kepada semua pengunjung yang mengunjungi laman ini, anda bolehlah MENANDATANGAN BUKU PELAWAT yang telah disediakan tanda kita pernah bertemu, semoga pertemuan pertama ini akan membuahkan pertemuan yang seterusnya.

View My Guestbook
Sign My Guestbook

blogs

::Adli Arifin::
::Akhifaizul::
::Bahtiar::
::Boybelantik::
::Hakim::
::Hilmimadani::
::Ibnuhazam::
::Jiwarasa::
::Kelambu::
::Loper::
::Mazli Bidu::
::Mba::
::Muhtarsuhaili::
::Nasa Natrah::
::Nordin::
::Pakdi::
::Paklang::
::SahalFikri::
::Sang Awana::
::Sis aflah::
::Syarief::
::Syarifah Salwa::
::TajamFikir::
::tokjanggut::
::tokrimau::
::umminida::
::Zaiman Mansor::
Untuk tambahkan link anda : ::CLICK HERE::

links

EMEL
::Hotmail::
::Yahoo mail::
---
ENJIN CARIAN
::Yahoo::
::Google::
---
BERITA MALAYSIA
::Utusan Malaysia::
::Berita Harian::
::Harian Metro::
::The Star::
::TheSun::
::NSTP::
::harakah::
::Sinchew::
::BERNAMA::
::free anwar::
::malaysiakini::
::Malaysia Today::
---
BERITA INDONESIA
::Jakarta Post::
::Jawa Post::
::Kompas::
::Hariansib::
::Achehnese::
::Achehkita::
::Detik::
::EraMuslim::
::Endonesia::
::Republika::
::Modus::
::Gatra::
::Hidayatullah::
::Sabili::
---
BERITA ANTARABANGSA
::Al-Ayyam::
::Economist::
::Arab News::
::Worldnews::
::Far Eastern::
::Muslim Media::
::KavkazCenter::
::alJazeera.com::
::Time Magazine::
::New York Times::
::Arab World News::
::The Times of India::
::The Jerusalem Post::
::alJazeera.net (english)::
::alJazeera.net (Arabic)::
::Albuquerque Journal::
::Guardian Unlimited::
::The Courier-Mail::
::Herald Tribune::
::Al-Quds Daily::
::Japan Times::
::Daily Mirror::
::China Daily::
::Startribune::
::BBC News::
::Asia Daily::
::Reuters::
::MSNBC::
::CNN::
::AFP::
::AP::
---
ISLAM
::Pusat Informasi Palestin::
::Islam The Modern Religion::
::Islamic Awareness::
::Islamic Awakening::
::The True Religion::
::Islamic Academy::
::Answering Islam::
::Light of Life::
::Qur'anic Studies::
::Islam Online::
::al-ahkam.net::
::Load-Islam::
::Islamway::
::Raudhah::
::MyQuran::
::artislamic::
::alajeeb.com::
::Ummah.com::
::ISNET::
::JIHAD::
---
NGO/Institusi
::ABIM::
::MISG-ABIM::
::PKPIM::
::PUM::
::JIM::
::JUST::
::SISMA::
---
LAIN-LAIN
::Merriam-Webster Dictionary::
::Wikipedia Encyclopedia::
::GengJurnal::
::Shitokai::

solat time

search in the holy qur'an

Search in the Holy Quran
Search keyword:
in

search in the hadith

Search in the Hadith
Search keyword:
in

Tell me about...


Answers, not links

Mencari di Google

Mencari di Laman ini

SEARCH THIS SITE
OR
THE WEB
powered by FreeFind

Site search Web search

hit counter


VISITORS SINCE
21 SEPTEMBER 2004
free hit counter
online

tell a friend

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com

Copyrights

(C) Copyright Reserved
(C) Hakcipta terpelihara
noirkudus 2004-2005

Tuesday, October 26, 2004

Pesta Ibadah vs Pesta Membeli Belah

PESTA IBADAH VS PESTA MEMBELI BELAH

Jika sebelum ini noirkudus ada menulis tentang Pesta Ibadah vs Pesta Makan. kali ini pesta ibadah vs Pesta membeli belah pula.

mungkin inilah yang orang kata...
macam-macam ada di bulan Ramadhan...
mungkin juga inilah yang orang kata Ramadhan bulan umat.

mungkin benar kata orang bulan Ramadhan ini bulan istimewa.
mana tak istimewanya...
ye lah kan...apa yang ada pada bulan lain, ada juga di bulan Ramadhan.
yang tidak ada di bulan lain, juga ada di bulan Ramadhan.
Istimewa bukan??

dulu noirkudus sudah sebut mengapa bulan Ramadhan ini disebut bulan Ibadah sehinggakan orang menggelarkannya sebagai PESTA IBADAH.

kalau di suatu kampung itu diadakan PESTA WAU, kita akan lihat di sanalah akan diadakan pertandingan wau. penyertaan dibuka mengikut pelbagai kategori, ada yang kategori mengikut usia dan ada juga kategori mengikut wau.
sungguh meriah...
dan di sana juga mungkin akan diadakan pameran wau yang mana galeri-galeri akan dibuka untuk mempertontonkan pelbagai jenis wau, terdapat juga di sana pameran tentang bagaimana sejarah wau ini bermula dan sebagainya. begitulah dia kalau kita panggil PESTA WAU

kalau mengadakan PESTA TARI-MENARI pula, di sanalah akan diadakan pertunjukan tari-menari dan sebagainya. begitulah juga kalau kita namakan apa-apa sahaja contohnya lagi PESTA SUKAN, PESTA MAKAN, PESTA AIR dan sebagainya

kita sering juga menyebut mari berpesta. mungkin dari segi makna literalnya ianya betul. seperti yang noirkudus pernah menyebutnya sebelum ini. jika mengikut kamus dewan, berpesta bermakna bersuka ria. waktu sekolah dulu-dulu teringat, bila habis periksa ajer, budak-budak akan sebut, merdeka, merdeka, merdeka, mari kita berpesta. oleh itu party pun akan diadakan, dibuat jamuan, dibuat sambutan hari lahir, cabutan nombor bertuah dan sebagainya.

bulan Ramadhan juga tidak kurang hebatnya dengan pesta membeli belah. walaupun di negara kita terdapat karnival membeli belah yang diadakan 3 tahun sekali, tetapi bulan ramadhan ini karnivalnya lain dari yang lain, mana tidaknya selepas ramadhan terus sahaja syawal, takkan nak tunggu syawal baru nak dibuat persiapan. jadi terpaksalah Ramadhan ini dijadikan medan untuk membuat persiapan.

semalam noirkudus singgah di carrefour wangsa maju. sangat hairan. sudahlah petak parking sudah penuh malah banyak pula kereta yang lain menunggu sambil berharap-harap ada kereta yang keluar. noirkudus terus balik kerana bukan itu niat asal di hati. mungkin esok lusa masih boleh membeli belah.

sungguh hairan, kelmarin juga noirkudus singgah di Kajang, sementara hendak ke masjid kajang menunaikan solat tarawih. masyaAllah, ingatkan takde orang sebab dah nak tarawih. rupa-rupanya sangat sesak dengan manusia. ingatkan banyak ibu-ibu yang nak membeli belah, rupa-rupanya banyak lagi anak muda yang sebaya dengan noirkudus.

nampaknya kerajaan kena buat kempen bulan Ramadhan bulan Ibadah, bulan Sya'ban bulan membeli belah. Ok tak..? Wallahu A'lam

dan yang menariknya lagi, banyak sangat promosi Ramadhan. sana sini promosi ramadhan merangkap juga promosi raya. dan yang lebih menariknya, promosi bukan sahaja kepada baju Raya, kuih raya, kasut raya, dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan raya, malah merebak kepada promosi perabot, alat elektronik, karpet raya, kereta juga ada promosi raya dan sebagainya.

mungkin inilah yang dikatakan PESTA MEMBELI BELAH.

yang baiknya RAmadhan ialah bulan murah rezeki. yang paling terasa ialah peniaga. 9/10 daripada pintu rezeki daripada berniaga. memang benar rezeki di bulan ramadhan ini lebih murah jika hendak dibandingkan dengan bulan-bulan yang lain. orang yang tidak berniaga juga merasainya. inilah yang dikatakan bulan berkat dan rahmat.

tetapi harus diingat. sebaik-baik peniaga ialah peniaga yang menjaga hubungannya sesama manusia dan juga menjaga hubungannya dengan Allah.

Bukan juga peniaga, malah orang lain juga begitu. hubungan sesama manusia dan juga hubungan dengan ALlah bersama-sama kena jaga (Hablum MinaAllah Wa Hablum MinanNas)

Comments: Post a Comment
| Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com Noirkudus dreamt at 11:51 PM