Image Hosted by ImageShack.us

Dengan Nama Allah

Image Hosted by ImageShack.us Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

intro

Segala tulisan yang terdapat di laman ini ditulis oleh noirkudus sendiri. ianya ditujukan kepada SEMUA GOLONGAN dengan harapan ianya mudah difahami. jadi, bagi para SARJANA mungkin akan menganggap tulisan noirkudus ini tidak mempunyai nilai ilmiah @ nilai keintelektualan yang tinggi, akan tetapi bagi golongan yang lain mungkin ada manfaatnya insyaAllah. apa yang disampaikan di laman ini adalah daripada hati sanubari noirkudus sendiri akibat jiwa ini yang selalu bergelora untuk diluahkan segalanya LiLLaHi Taala

HakCipta

Segala tulisan dalam laman ini hakmilik peribadi Mohd Khairul Anwar Ismail untuk laman noirkudus.blogspot.com. tindakan copy paste dari laman ini perlu dikreditkan atas nama Noirkudus.blogspot.com

Penulis

NOIRKUDUS
Image Hosted by ImageShack.us noirkudus@hotmail.com
noirkudus@yahoo.co.uk

(gambar Hiasan : Allama Muhammad Iqbal)
---

why noirkudus


NOIR(FRANCE) sebutan=Nua
KUDUS(ARABIC) sebutan=Kudus
N0IR+KUDUS = Nua Kudus

masa itu emas

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-0rang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (surah Al-Asr:1-3)

calendar

archives


Image Hosted by ImageShack.us
September 2004
October 2004
November 2004
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
September 2006
May 2007

Posting Terbaru

pelawat


Kepada semua pengunjung yang mengunjungi laman ini, anda bolehlah MENANDATANGAN BUKU PELAWAT yang telah disediakan tanda kita pernah bertemu, semoga pertemuan pertama ini akan membuahkan pertemuan yang seterusnya.

View My Guestbook
Sign My Guestbook

blogs

::Adli Arifin::
::Akhifaizul::
::Bahtiar::
::Boybelantik::
::Hakim::
::Hilmimadani::
::Ibnuhazam::
::Jiwarasa::
::Kelambu::
::Loper::
::Mazli Bidu::
::Mba::
::Muhtarsuhaili::
::Nasa Natrah::
::Nordin::
::Pakdi::
::Paklang::
::SahalFikri::
::Sang Awana::
::Sis aflah::
::Syarief::
::Syarifah Salwa::
::TajamFikir::
::tokjanggut::
::tokrimau::
::umminida::
::Zaiman Mansor::
Untuk tambahkan link anda : ::CLICK HERE::

links

EMEL
::Hotmail::
::Yahoo mail::
---
ENJIN CARIAN
::Yahoo::
::Google::
---
BERITA MALAYSIA
::Utusan Malaysia::
::Berita Harian::
::Harian Metro::
::The Star::
::TheSun::
::NSTP::
::harakah::
::Sinchew::
::BERNAMA::
::free anwar::
::malaysiakini::
::Malaysia Today::
---
BERITA INDONESIA
::Jakarta Post::
::Jawa Post::
::Kompas::
::Hariansib::
::Achehnese::
::Achehkita::
::Detik::
::EraMuslim::
::Endonesia::
::Republika::
::Modus::
::Gatra::
::Hidayatullah::
::Sabili::
---
BERITA ANTARABANGSA
::Al-Ayyam::
::Economist::
::Arab News::
::Worldnews::
::Far Eastern::
::Muslim Media::
::KavkazCenter::
::alJazeera.com::
::Time Magazine::
::New York Times::
::Arab World News::
::The Times of India::
::The Jerusalem Post::
::alJazeera.net (english)::
::alJazeera.net (Arabic)::
::Albuquerque Journal::
::Guardian Unlimited::
::The Courier-Mail::
::Herald Tribune::
::Al-Quds Daily::
::Japan Times::
::Daily Mirror::
::China Daily::
::Startribune::
::BBC News::
::Asia Daily::
::Reuters::
::MSNBC::
::CNN::
::AFP::
::AP::
---
ISLAM
::Pusat Informasi Palestin::
::Islam The Modern Religion::
::Islamic Awareness::
::Islamic Awakening::
::The True Religion::
::Islamic Academy::
::Answering Islam::
::Light of Life::
::Qur'anic Studies::
::Islam Online::
::al-ahkam.net::
::Load-Islam::
::Islamway::
::Raudhah::
::MyQuran::
::artislamic::
::alajeeb.com::
::Ummah.com::
::ISNET::
::JIHAD::
---
NGO/Institusi
::ABIM::
::MISG-ABIM::
::PKPIM::
::PUM::
::JIM::
::JUST::
::SISMA::
---
LAIN-LAIN
::Merriam-Webster Dictionary::
::Wikipedia Encyclopedia::
::GengJurnal::
::Shitokai::

solat time

search in the holy qur'an

Search in the Holy Quran
Search keyword:
in

search in the hadith

Search in the Hadith
Search keyword:
in

Tell me about...


Answers, not links

Mencari di Google

Mencari di Laman ini

SEARCH THIS SITE
OR
THE WEB
powered by FreeFind

Site search Web search

hit counter


VISITORS SINCE
21 SEPTEMBER 2004
free hit counter
online

tell a friend

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com

Copyrights

(C) Copyright Reserved
(C) Hakcipta terpelihara
noirkudus 2004-2005

Friday, November 05, 2004

Beras Sumber Bagi Perut

BERAS SUMBER BAGI PERUT

daripada padi menjadi beras...
daripada beras menjadi nasi...
NASI itulah yang menjadi makanan bagi perut manusia.

ada orang kata tanpa nasi aku tak boleh hidup...
ada orang kata tanpa nasi aku tak senang duduk...
ada orang kata tanpa nasi aku sakit perut...

pendek kata, apa orang kata NASI IS LIFE

tapi orang amerika tak makan nasi...diorang makan burger, pizza dan apa-apalah yang seangkatan dengannya...
itu sebab mereka rasa lebih mulia...
bukankah itu makanan elit...

akan tetapi nasi daripada beras,
beras daripada padi,
padi dihasilkan oleh petani,
petani ini kebanyakannya adalah yang miskin di asia.
sebab itu mereka pandang orang asia macam kuman.

inilah makanan ruji bagi kebanyakan orang asia...
kecuali bagi orang yang dah lama kat oversea...
lama dok arab balik sini biasa makan roti jer..
lama dok amerika balik sini makan McD jer...



PESAWAH DAN SAWAH PADI MEREKA BERSAHABAT BAIK
ITULAH SEBABNYA MEREKA CUKUP SERASI

Allah berfirman di dalam Al-Qur'an dalam surah Nuh ayat 19-20:

Wallahu ja'ala lakum al-ardho bisatho, Litaskunu minha subulan fijaja

Allah menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, supaya kamu menjalani jalan-jalan yang luas padanya


itulah sawah padi ciptaan Allah yang indah terbentang...orang yang lahir, membesar dan menetap di Kuala Lumpur ni mungkin kurang merasai keindahan sawah padi. akan tetapi bagi orang yang lahir di sawah padi, membesar di sawah padi...sawah padi itulah kehidupan mereka.

bagi orang kampung...sawah padi itu lebih sinonim dipanggil bendang.
noirkudus ini memang asal keturunan orang yang mengusahakan bendang. datuk dan nenek sebelah mak dan ayah mengusahakan bendang.
alangkah manisnya kenangan pertama kali turun ke bendang ini...dengan perasaan takutnya pun ada...nak tangkap belut pun takut...akan tetapi itulah kehidupan... orang yang sudah biasa bergelumang dengan bendang, inilah kehidupan mereka.



TENGOK-TENGOK...INILAH PADI

Ahaaa...itulah padi...yang sudah pun masak...dan belum diproses..
kita ni tahu beli yang sudah siap...mak pergi beli beras, si anak atau suami yang junjung bawak masuk rumah...

itulah hakikat, nak makan senang...tapi nak menghasilkannya??...petani jugaklah... itulah sebabnya jasa mereka sangat dihargai... mereka ada persatuan sendiri... dan lebih khusus adanya lembaga padi negara (LPN).

cuba bayangkan kalaulah kesemua orang yang mengusahakan bendang mogok lapar, nampak gayanya semua rakyat kebuluran tak makan nasi... kena makan McDonalds pulak ker, KFC ker, Pizza ker...

tapi kalau pekerja KFC mogok lapar, hahaha biarkan ajelah...boleh makan pizza pulak...McD pun ada...

tapi beras sebenarnya bukan sekadar beras untuk dimakan, ia sudah hidup bersama-sama masyarakat sehinggakan berkongsi segala macam kebudayaan, tradisi, dan sebagainya. sehinggakan di sesetengah kawasan ia menjadi sebahagian daripada festival keagamaan, majlis perkahwinan dan sebagainya.

di sabah terdapatnya Pesta Keamatan, atau pesta menuai yang disambut kaum kadazan dan dusun sebagai meraikan hari tuaian yang baik. di sarawak pula disambut hari Gawai oleh masyarakat Iban dan Bidayuh untuk meraikan tamatnya musim menuai padi.

begitulah dahsyatnya pengaruh padi ini...sehinggakan muncul formula 'tiada padi, tiadalah kehidupan'...maknanya bukan setakat untuk dimakan sahaja.

akan tetapi dalam Islam, itulah dia kurniaan Allah yang mana Allah telah menghamparkan hamparan yang luas ini sebagai sumber rezeki kepada manusia dan juga menjadi makanan kepada manusia, supaya manusia bersyukur.




INILAH TANGAN YANG MENGHASILKAN BERAS UNTUK MANUSIA

ada sekali bulan puasa ni tengah traffic jam tak sempat berbuka, maka berkatalah seorang kawan, kita beli aje murtabak di tepi jalan ni. lepas makan murtabak, maka berkata pula : 'aku tak boleh laa kalau tak makan makanan berasaskan beras ni, lepas ni kita cari ajelah nasi'. begitulah hakikat beras dalam masyarakat.

hahaha...tak sampai pun sehari tak makan nasi... tapi lebih bersyukur kerana kita masih lagi boleh lagi boleh makan apa sahaja yang kita mampu...berbanding sesetengah daripada masyarakat di tempat lain di seluruh dunia walaupun sebutir nasi pun mereka berebut. ada juga yang namanya petani, menghasilkan beras untuk orang lain, tetapi mereka dan keluarga mereka hidup sengsara...

mungkin kerana memikirkan nasib petani, dan juga kepentingan mereka, anwar Ibrahim dulu sanggup ditahan di bawah ISA selama 2 tahun, kerana memimpin demonstrasi untuk menangani isu kemiskinan di Baling pada tahun 1974.

siapa lagi nak jadi macam Anwar Ibrahim??
mungkin kita kena berterima kasih kepada petani, yang mengusahakan satu anugerah Allah yang tidak terhingga ini untuk manusia seluruhnya.

Wallahu A'lam

P/S: ada orang suruh boikot beras siam...tapi risau juga ntah-ntah yang menghasilkannya orang Islam di selatan thailand tu... tapi boikotlah barang lain, seperti shampoo diorang ker, apa-apa lagilah... hahaha:)

P/S: satu lagi...orang kata hidup untuk makan, bukan makan untuk hidup... tapi MAKANLAH UNTUK HIDUP bukannya hidup ni untuk makan jerr...

Comments:
It is remarkable, rather amusing opinion
 
Post a Comment
| Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com Noirkudus dreamt at 7:58 PM