Image Hosted by ImageShack.us

Dengan Nama Allah

Image Hosted by ImageShack.us Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

intro

Segala tulisan yang terdapat di laman ini ditulis oleh noirkudus sendiri. ianya ditujukan kepada SEMUA GOLONGAN dengan harapan ianya mudah difahami. jadi, bagi para SARJANA mungkin akan menganggap tulisan noirkudus ini tidak mempunyai nilai ilmiah @ nilai keintelektualan yang tinggi, akan tetapi bagi golongan yang lain mungkin ada manfaatnya insyaAllah. apa yang disampaikan di laman ini adalah daripada hati sanubari noirkudus sendiri akibat jiwa ini yang selalu bergelora untuk diluahkan segalanya LiLLaHi Taala

HakCipta

Segala tulisan dalam laman ini hakmilik peribadi Mohd Khairul Anwar Ismail untuk laman noirkudus.blogspot.com. tindakan copy paste dari laman ini perlu dikreditkan atas nama Noirkudus.blogspot.com

Penulis

NOIRKUDUS
Image Hosted by ImageShack.us noirkudus@hotmail.com
noirkudus@yahoo.co.uk

(gambar Hiasan : Allama Muhammad Iqbal)
---

why noirkudus


NOIR(FRANCE) sebutan=Nua
KUDUS(ARABIC) sebutan=Kudus
N0IR+KUDUS = Nua Kudus

masa itu emas

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-0rang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (surah Al-Asr:1-3)

calendar

archives


Image Hosted by ImageShack.us
September 2004
October 2004
November 2004
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
September 2006
May 2007

Posting Terbaru

pelawat


Kepada semua pengunjung yang mengunjungi laman ini, anda bolehlah MENANDATANGAN BUKU PELAWAT yang telah disediakan tanda kita pernah bertemu, semoga pertemuan pertama ini akan membuahkan pertemuan yang seterusnya.

View My Guestbook
Sign My Guestbook

blogs

::Adli Arifin::
::Akhifaizul::
::Bahtiar::
::Boybelantik::
::Hakim::
::Hilmimadani::
::Ibnuhazam::
::Jiwarasa::
::Kelambu::
::Loper::
::Mazli Bidu::
::Mba::
::Muhtarsuhaili::
::Nasa Natrah::
::Nordin::
::Pakdi::
::Paklang::
::SahalFikri::
::Sang Awana::
::Sis aflah::
::Syarief::
::Syarifah Salwa::
::TajamFikir::
::tokjanggut::
::tokrimau::
::umminida::
::Zaiman Mansor::
Untuk tambahkan link anda : ::CLICK HERE::

links

EMEL
::Hotmail::
::Yahoo mail::
---
ENJIN CARIAN
::Yahoo::
::Google::
---
BERITA MALAYSIA
::Utusan Malaysia::
::Berita Harian::
::Harian Metro::
::The Star::
::TheSun::
::NSTP::
::harakah::
::Sinchew::
::BERNAMA::
::free anwar::
::malaysiakini::
::Malaysia Today::
---
BERITA INDONESIA
::Jakarta Post::
::Jawa Post::
::Kompas::
::Hariansib::
::Achehnese::
::Achehkita::
::Detik::
::EraMuslim::
::Endonesia::
::Republika::
::Modus::
::Gatra::
::Hidayatullah::
::Sabili::
---
BERITA ANTARABANGSA
::Al-Ayyam::
::Economist::
::Arab News::
::Worldnews::
::Far Eastern::
::Muslim Media::
::KavkazCenter::
::alJazeera.com::
::Time Magazine::
::New York Times::
::Arab World News::
::The Times of India::
::The Jerusalem Post::
::alJazeera.net (english)::
::alJazeera.net (Arabic)::
::Albuquerque Journal::
::Guardian Unlimited::
::The Courier-Mail::
::Herald Tribune::
::Al-Quds Daily::
::Japan Times::
::Daily Mirror::
::China Daily::
::Startribune::
::BBC News::
::Asia Daily::
::Reuters::
::MSNBC::
::CNN::
::AFP::
::AP::
---
ISLAM
::Pusat Informasi Palestin::
::Islam The Modern Religion::
::Islamic Awareness::
::Islamic Awakening::
::The True Religion::
::Islamic Academy::
::Answering Islam::
::Light of Life::
::Qur'anic Studies::
::Islam Online::
::al-ahkam.net::
::Load-Islam::
::Islamway::
::Raudhah::
::MyQuran::
::artislamic::
::alajeeb.com::
::Ummah.com::
::ISNET::
::JIHAD::
---
NGO/Institusi
::ABIM::
::MISG-ABIM::
::PKPIM::
::PUM::
::JIM::
::JUST::
::SISMA::
---
LAIN-LAIN
::Merriam-Webster Dictionary::
::Wikipedia Encyclopedia::
::GengJurnal::
::Shitokai::

solat time

search in the holy qur'an

Search in the Holy Quran
Search keyword:
in

search in the hadith

Search in the Hadith
Search keyword:
in

Tell me about...


Answers, not links

Mencari di Google

Mencari di Laman ini

SEARCH THIS SITE
OR
THE WEB
powered by FreeFind

Site search Web search

hit counter


VISITORS SINCE
21 SEPTEMBER 2004
free hit counter
online

tell a friend

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com

Copyrights

(C) Copyright Reserved
(C) Hakcipta terpelihara
noirkudus 2004-2005

Thursday, November 04, 2004

Muhasabah Hari-hari Akhir Ramadhan

MUHASABAH HARI-HARI AKHIR RAMADHAN

Ramadhan sudah masuk hari ke 20..
sedar atau tidak...ianya hampir melangkah pergi..

10 yang terakhir inilah merupakan kemuncaknya...
10 yang terakhir inilah tentunya tidak mahu dipersiakan..

kerana hari-hari akhir inilah terasa seperti kehilangannya..
terasa seperti kita tidak dapat bertemu lagi dengannya..

tapi di Malaysia ni suasananya sangat menghairankan.
entah kenapa semakin berlalu ramadhan semakin kurang orang di Masjid.
mungkin mereka semuanya beribadah di rumah saja kot.
tak pun sibuk membeli belah untuk raya tak??

Ramadhan adalah madrasah tarbiyyah bagi orang islam..
di dalamnya ada kita diwajibkan berpuasa...mendidik kita supaya menjadi insan SABAR dan TAQWA.
di dalamnya juga terkandung qiamullail...madrasah untuk mendidik rohani atau dikenali dengan tarbiyyah Ruhiyyah.
dan bagi 10 malam terakhir ini nabi menjadikannya sebagai Madrasah I'tikaf... iaitu satu madrasah khusus bagi orang yang beriman.

sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim:

Dari Aisyah ra, bahawa Nabi saw selalu beriktikaf pada sepuluh terakhir daripada bulan Ramadhan hingga beliau diwafatkan oleh Allah, kemudian (diteruskan sunnah) iktikaf sesudahnya oleh para isterinya.


dan satu lagi hadis riwayat Bukhari dan Muslim:

Dari Shafiyah ra bahawa Nabi saw selalu beriktikaf di masjid pada 10 terakhir dari bulan Ramadhan. aku datang menziarahinya pada waktu malam, dan di sisinya ada bebeapa orang isterinya.





daripada hadis di atas jelas bahawa iktikaf merupakan salah satu sunnah nabi,
tetapi pada hari ini sunnah ini telah dilupakan.

mungkin salah satu sebab kita tidak merasai suasana ini kerana, masjid-masjid sekarang ini sudah tidak macam dulu yang mana dikunci pagarnya dan pintunya selepas sahaja selesai solat Isya'.

kalau di masjid UIA tu pernah juga rasa imarahnya bila 10 akhir ramadhan, tapi itu pun pak arab tu lah yang bawak anak-anak dia, siap anak-anak diorang boleh main lari-lari lagi dalam masjid tu. orang melayu iktikaf di bilik aje kot :)

sekarang ni masjid-masjid pun dah bagus juga...dah boleh anjurkan program qiamullail.

tahun lepas kementerian belia dan sukan (KBS) pernah menganjurkan program ihya' ramadhan di seluruh negara... lepas ni boleh laa buat kempen iktikaf di masjid pula.. dulu boleh habis budget berjuta-juta ringgit... buatlaa kempen pulak supaya generasi muda terutamanya dapat mengimarahkan masjid...perkenalkan kempen iktikaf pula...

jangan buat kempen kunci pintu-pintu masjid sudahlaa yer.. noirkudus pernah pergi satu masjid, bukan setakat pintu dikunci, malah tandas juga dikunci...waduh waduh tak tahan den...

yang tak tahannya raya tahun lepas, lepas pergi satu rumah terbuka, singgah solat zohor di sebuah masjid di kajang, lepas tu kawan noirkudus ke tandas jap...sedar...sedar dia menjerit sebab terkunci di tandas...

waduh...susah laa macam ni...




selain beriktikaf, telah menjadi kebiasaan bagi umat Islam yang berkemampuan untuk mengerjakan umrah di Baitullah al-haram.

ini bersesuaian juga dengan sebuah riwayat bukhari

Rasulullah bersabda : Umrah di bulan Ramadhan menyamai haji


itu bagi yang berkemampuanlah...
orang yang biasa-biasa ni mana mampu nak pergi dua tiga kali, malah sekali pun tak semuanya mampu..iktikaf di masjid pun jadilah...sunnah juga

buatlah mana mampu...jangan bila balik jer daripada umrah, menyakitkan hati orang lain pula terutama orang yang tidak mampu, susahlah macam ni.

noirkudus teringat apa yang diperkatakan oleh Dr Yusuf al-Qardhawi dalam bukunya memahami keutamaan (Fiqh Aulawiyat)...bahawa daripada pergi berulang kali mengerjakan ibadah haji dan juga berulang kali mengerjakan umrah, lebih baik wang yang digunakan itu disalurkan untuk perjuangan rakyat palestin menentang Israel...

bila direnung kembali...
macam ada betul kata Yusuf Qardhawi itu... haji dan umrah yang berulang termasuk sunat kerana telah melakukannya berulang kali, akan tetapi melawan kekufuran adalah kewajipan.

itu apa yang noirkudus terfikirlah daripada pembacaan Qardhawi tersebut.

tetapi jika dapat buat kesemuanya, lebih bagus lagi.

MALAM QADAR (LAILATUL QADR)

ini hanya keistimewaan yang diturunkan kepada umat nabi Muhammad saw.
yang jelas fadhilatnya ialah lebih baik daripada seribu bulan

nabi Musa juga pernah meminta untuk menjadi umat Muhammad ini kerana bagi umat Muhammad ini ada satu hari yang mana jika kita beribadah di malamnya, maka ganjarannya seperti kita beribadah selama seribu bulan atau 83 tahun..

mungkin ini kebaikan yang Allah turunkan hanya untuk umat Muhammad kerana umat ini semuanya pendek umur jika hendak dibandingkan umat terdahulu yang boleh menjangkau ratusan tahun.

tapi berapa ramai yang mengambil manfaat daripadanya.

dulu waktu kecil-kecil, selalu orang mengatakan kalau kita nak tahu malam qadar ini air akan membeku menjadi ais, pokok akan sujud, udara menjadi sejuk dan sebagainya. itu belum lagi diambil kira pelbagai lagi cerita yang pelbagai versi.

tapi hakikatnya, bukan itu yang kita cari...nak cari ais membekulah, pokok sujudlah... akan tetapi beribadahlah setiap malam ramadhan, jika kita sentiasa beribadah insyaAllah akan dapat berjumpa LailatulQadr. walaupun nabi pernah mengatakan malam qadar itu jatuh malam ganjil sepuluh terakhir ramadhan, tetapi sebaik-baiknya beribadah setiap malam.

orang kita ni nak semua mudah....
dah laa puasa pun ntah macam mana ajer... tiba-tiba nak dapat malam qadar punya pasal mula laa pilih hari ganjil... ada yang bijak sikit, dia pun tak tidur malam waktu malam ganjil tuh...buat apa?? hehehe ingatkan nak buat apa, rupa-rupanya main game...tanya dia sebab apa?? ni tengah qiam laa ni, mana tahu terkena malam qadar ker... mungkin dia bergurau agaknya...

hai...banyak juga lawak kalau teringat kisah kecik-kecik dulu..
lailatul qadar juga banyak boleh dibuat lawak rupanya...

tapi itu hal kecik-kecik dulu...sekarang dah besar...dah faham konsep...kenalah buat betul-betul...kalau nak kejar barakah Ramadhan kenalah kejar betul-betul.
dulu kecik-kecik bolehlaa buat bodoh-bodoh jer:)

Wallahu A'lam

P/s : malam-malam akhir ni, noirkudus dapati generasi muda di masjid tidak ramai... mana yer mereka semua?

Comments: Post a Comment
| Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com Noirkudus dreamt at 9:22 AM