Image Hosted by ImageShack.us

Dengan Nama Allah

Image Hosted by ImageShack.us Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

intro

Segala tulisan yang terdapat di laman ini ditulis oleh noirkudus sendiri. ianya ditujukan kepada SEMUA GOLONGAN dengan harapan ianya mudah difahami. jadi, bagi para SARJANA mungkin akan menganggap tulisan noirkudus ini tidak mempunyai nilai ilmiah @ nilai keintelektualan yang tinggi, akan tetapi bagi golongan yang lain mungkin ada manfaatnya insyaAllah. apa yang disampaikan di laman ini adalah daripada hati sanubari noirkudus sendiri akibat jiwa ini yang selalu bergelora untuk diluahkan segalanya LiLLaHi Taala

HakCipta

Segala tulisan dalam laman ini hakmilik peribadi Mohd Khairul Anwar Ismail untuk laman noirkudus.blogspot.com. tindakan copy paste dari laman ini perlu dikreditkan atas nama Noirkudus.blogspot.com

Penulis

NOIRKUDUS
Image Hosted by ImageShack.us noirkudus@hotmail.com
noirkudus@yahoo.co.uk

(gambar Hiasan : Allama Muhammad Iqbal)
---

why noirkudus


NOIR(FRANCE) sebutan=Nua
KUDUS(ARABIC) sebutan=Kudus
N0IR+KUDUS = Nua Kudus

masa itu emas

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-0rang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (surah Al-Asr:1-3)

calendar

archives


Image Hosted by ImageShack.us
September 2004
October 2004
November 2004
December 2004
January 2005
February 2005
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
September 2006
May 2007

Posting Terbaru

pelawat


Kepada semua pengunjung yang mengunjungi laman ini, anda bolehlah MENANDATANGAN BUKU PELAWAT yang telah disediakan tanda kita pernah bertemu, semoga pertemuan pertama ini akan membuahkan pertemuan yang seterusnya.

View My Guestbook
Sign My Guestbook

blogs

::Adli Arifin::
::Akhifaizul::
::Bahtiar::
::Boybelantik::
::Hakim::
::Hilmimadani::
::Ibnuhazam::
::Jiwarasa::
::Kelambu::
::Loper::
::Mazli Bidu::
::Mba::
::Muhtarsuhaili::
::Nasa Natrah::
::Nordin::
::Pakdi::
::Paklang::
::SahalFikri::
::Sang Awana::
::Sis aflah::
::Syarief::
::Syarifah Salwa::
::TajamFikir::
::tokjanggut::
::tokrimau::
::umminida::
::Zaiman Mansor::
Untuk tambahkan link anda : ::CLICK HERE::

links

EMEL
::Hotmail::
::Yahoo mail::
---
ENJIN CARIAN
::Yahoo::
::Google::
---
BERITA MALAYSIA
::Utusan Malaysia::
::Berita Harian::
::Harian Metro::
::The Star::
::TheSun::
::NSTP::
::harakah::
::Sinchew::
::BERNAMA::
::free anwar::
::malaysiakini::
::Malaysia Today::
---
BERITA INDONESIA
::Jakarta Post::
::Jawa Post::
::Kompas::
::Hariansib::
::Achehnese::
::Achehkita::
::Detik::
::EraMuslim::
::Endonesia::
::Republika::
::Modus::
::Gatra::
::Hidayatullah::
::Sabili::
---
BERITA ANTARABANGSA
::Al-Ayyam::
::Economist::
::Arab News::
::Worldnews::
::Far Eastern::
::Muslim Media::
::KavkazCenter::
::alJazeera.com::
::Time Magazine::
::New York Times::
::Arab World News::
::The Times of India::
::The Jerusalem Post::
::alJazeera.net (english)::
::alJazeera.net (Arabic)::
::Albuquerque Journal::
::Guardian Unlimited::
::The Courier-Mail::
::Herald Tribune::
::Al-Quds Daily::
::Japan Times::
::Daily Mirror::
::China Daily::
::Startribune::
::BBC News::
::Asia Daily::
::Reuters::
::MSNBC::
::CNN::
::AFP::
::AP::
---
ISLAM
::Pusat Informasi Palestin::
::Islam The Modern Religion::
::Islamic Awareness::
::Islamic Awakening::
::The True Religion::
::Islamic Academy::
::Answering Islam::
::Light of Life::
::Qur'anic Studies::
::Islam Online::
::al-ahkam.net::
::Load-Islam::
::Islamway::
::Raudhah::
::MyQuran::
::artislamic::
::alajeeb.com::
::Ummah.com::
::ISNET::
::JIHAD::
---
NGO/Institusi
::ABIM::
::MISG-ABIM::
::PKPIM::
::PUM::
::JIM::
::JUST::
::SISMA::
---
LAIN-LAIN
::Merriam-Webster Dictionary::
::Wikipedia Encyclopedia::
::GengJurnal::
::Shitokai::

solat time

search in the holy qur'an

Search in the Holy Quran
Search keyword:
in

search in the hadith

Search in the Hadith
Search keyword:
in

Tell me about...


Answers, not links

Mencari di Google

Mencari di Laman ini

SEARCH THIS SITE
OR
THE WEB
powered by FreeFind

Site search Web search

hit counter


VISITORS SINCE
21 SEPTEMBER 2004
free hit counter
online

tell a friend

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com

Copyrights

(C) Copyright Reserved
(C) Hakcipta terpelihara
noirkudus 2004-2005

Wednesday, March 23, 2005

Nasihat Untuk Orang Muda

MENDARAH DAGINGKAN BUDAYA ILMU DALAM DIRI GENERASI MUDA:
SATU SOROTAN MENUJU KEGEMILANGAN BESERTA ADAB DAN TATACARA MENUNTUT ILMU






warna-warni sebuah kejayaan. anak-anak muda sedang meraikan kejayaan mereka selepas mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan di peringkat sekolah dan bakal meneruskan pengajian di peringkat lebih tinggi.


KLIK UNTUK BACA:
  • Multiple injuries at school shooting
  • Eight dead in US school shooting
    sekolah bukan sekadar medan melahirkan pelajar berjaya.
    malah, sebagai sarang pelajar samseng yang mencacatkan sistem pendidikan.
    22 MAC 2005 : Amerika Syarikat : satu lagi kes pelajar menembak secara rawak menyebabkan 10 maut, di sebuah sekolah di kawasan tanah rizab orang asli Minnesota Amerika Syarikat.
    Amerika terkenal dengan masalah disiplin dan akhlak pelajar yang teruk.
    statistik jenayah pelajar sekolah yang sangat tinggi cukup memberangsangkan
    (Sumber : AP)



  • jika post noirkudus sebelum ini, noirkudus pernah memetik satu kata-kata prof Dr Hamka, seorang ulama' tersohor Indonesia, ini kata-kata Buya Hamka :

    PEMUDA TIANG BANGSA
    PEMUDI TIANG NEGARA


    anak-anak muda yang terdiri daripada lelaki dan wanita inilah yang dikatakan aset bagi sesuatu bangsa, aset bagi negara dan juga aset bagi agama.

    jika baik aset tersebut maka baiklah bangsa, negara dan agama. Jika buruk aset tersebut maka buruk jugalah bangsa, negara dan juga agama. merekalah yang mencorakkan negara, bangsa dan agama.

    saban hari kita mendengar tentang kejayaan anak-anak muda...ada yang berjaya menjadi idola di akademi fantasia, mereka menyertai malaysian idol, ada yang berjaya dalam bidang seni lakonan selain dari nyanyian, mereka juga mencorakkan bidang sukan negara, mereka juga terlibat dalam kancah jenayah, mereka juga memenuhi lorong-lorong kemaksiatan. di mana-mana bukankah semuanya itu orang muda??

    ya...di mana-mana jua anak muda...

    dan kebanyakan kejayaan dikaitkan dengan orang-orang muda,
    orang-orang muda, mereka ini ghairah dalam mengejar sesuatu.
    jika diletakkan gunung everest di hadapan mereka, mereka mampu mendaki.
    jika diletakkan lautan api sekalipun mereka tetap mampu redahi,
    jika di hadapan mereka lurah yang dalam, mereka tetap juga mampu turuni.

    begitulah kekuatan bagi orang-orang muda.
    di mana-mana sahaja jika diberi peluang mereka tetap mahukan kejayaan.
    siapa yang tidak mahukan kejayaan, dan yang paling penting semua mahukan kejayaan di dunia dan akhirat
    walaupun definisi kejayaan dunia sangat subjektif, kerana setiap orang mempunyai interpretasi yang berbeza tentang kejayaan, namun ianya menjadi impian yang sudah disemat dalam kalbu.

    namun dunia sekarang ini, tidak ramai anak muda yang mengimpikan kejayaan dalam mengejar ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan sudah berapa pada paras yang terkebawah selepas hiburan dan sebagainya.

    di sini noirkudus ingin membawa semua pembaca menyorot tentang kecemerlangan bangsa jepun sehingga mereka berjaya membawa negara jepun jauh ke hadapan menyaingi negara-negara di barat, malah dalam bidang-bidang tertentu mereka pula yang meninggalkan negara-negara barat terutama kemajuan dan kejayaan dalam bidang sains dan teknologi.

    Prof Dr Wan Nor Wan Daud, di dalam bukunya "Penjelasan Budaya Ilmu", membicarakan satu pokok dan asas dalam pembangunan diri insan, masyarakat dan tamadun. Di dalam bab pertama, di bawah tajuk "Budaya Ilmu dan tamadun" beliau menghuraikan tentang budaya ilmu bagi setiap tamadun termasuk Budaya Ilmu Yunani, budaya Ilmu yahudi, budaya ilmu di china dan India, budaya Ilmu di barat, budaya Ilmu Islam, dan juga budaya Ilmu di Jepun.

    Jepun sebagai satu model negara yang berjaya, satu ketika dulu semasa perang Dunia kedua pernah ditewaskan oleh Amerika Syarikat. masih ingat lagi kisah pengeboman Hiroshima dan Nagasaki, di mana kedua bandaraya tersebut hancur dibom oleh Amerika, namun apa yang menghairankan orang Amerika sendiri ialah bagaimana Jepun boleh tetap bangun sebagai satu negara yang berjaya.

    seperti yang diceritakan oleh Dr Wan Nor di dalam bukunya tersebut, seorang Professor dari universiti Harvard Amerika syarikat, yang bernama Professor Ezra Vogel sanggup untuk melakukan kajian menyeluruh bagi memahami fenomena ini, dan akhirnya beliau merumuskan bahawa satu faktor yang boleh menjelaskan kejayaan jepun ialah kepekaan pemimpin, institusi dan rakyat jepun terhadap ilmu dan maklumat dan kesungguhan mereka mengumpulkan dan menggunakan ilmu untuk faedah mereka.

    contoh yang kita boleh ambil ialah, kejayaan mereka bukanlah satu kejayaan yang singkat, akan tetapi dikatakan bahawa kejayaan jepun sudah bermula seawal zaman pemerintahan Meiji lagi (antara tahun 1860-an hingga 1880-an). pada akhir tahun 1888, dikatakan terdapat hampir 30,000 pelajar yang menghadiri hampir 90 buah sekolah swasta di tokyo. ini antara rahsia kejayaan bangsa jepun, bermula sejak Pemerintahan maharaja meiji lagi.



    Original Japanese ninomiya Kinjiro
    ::Japan Today::

    dalam pendidikan Jepun, terdapat satu kisah motivasi pelajar seperti yang diceritakan oleh Dr Wan Nor Wan Daud. manusia ini bernama Kinjiro Ninomiya. kisahnya bukan sahaja terkandung dalam buku-buku teks sekolah rendah, ianya turut diabadikan dalam bentuk nyanyian dan tugu. satu senikata lagu yang popular, bunyinya seperti ini :

    Pada awal pagi
    dia mendaki gunung mencari kayu api
    sehingga larut malam,
    dia menganyam selipar (daripada jerami padi),
    sambil berjalan
    Dia tidak pernah berhenti membaca.
    siapa gerangan remaja ini?
    Dengan kerajinan dan kesederhanaan
    Berjaya dia di dalam pertanian.
    dia menyebar ilmu akhlak dan ekonomi
    Dia bertani di tanah terbiar
    Demi membela anak bangsa
    Di sini, Tugu ninomiya
    Bakti dan namanya kekal abadi.
    Ninomiya, satu model yang menjadi motivasi merangsang semangat cintakan ilmu, budayakan ilmu. walau hidupnya mencari kayu api di siang hari, dan menganyam selipar daripada jerami padi di malamnya, namun, hidupnya tetap boleh dikongsi dengan ilmu, budaya membaca dibudayakan agar sebati dengan diri.

    "manusia tidak dilahirkan hina, kaya atau miskin, tetapi dilahirkan sama dengan yang lain. sesiapa yang gigih belajar dan menguasai ilmu dengan baik akan menjadi mulia dan kaya, tetapi mereka yang jahil akan menjadi papa dan hina"
    itu adalah kata-kata daripada buku "Galakan Pelajaran" yang ditulis oleh "Yukushi Fukuzawa" di mana buku tersebut terjual sebanyak 600 000 naskah pada tahun 1882 (Rujuk buku Dr Wan Nor Wan Daud)

    jadi, sudah jelas bahawa bagi tujuan pembangunan bangsa dan negara, pendidikan merupakan faktor terpenting. jika bukan daripada awal lagi pendidikan tidak menjadi dasar dan tidak mendarah daging dalam kehidupan rakyat, masakan jepun boleh bangun kembali dengan pesat selepas pernah jatuh terduduk.

    orang menjangkakan bahawa serangan bom ke atas Hiroshima dan Nagasaki itu akan melemahkan bangsa Jepun sebagai satu bangsa yang kecil, namun hakikat tersebut meleset, kerana satu bangsa kecil boleh bangun menjadi satu kuasa besar di dunia.

    dari segi perspektif Islam pula, jika kita imbau wahyu pertama yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad saw, kita akan dapati bahawa ayat pertama yang diturunkan Allah ialah IQRA (bacalah) (surah al-Alaq ayah 1-5)

    Bacalah (wahai Muhammad)
    Dengan nama Tuhanmu yang menjadikan,
    Menjadikan insan daripada segumpal darah,
    Bacalah : dengan nama tuhanmu yang maha pemurah
    Yang mengajar insan dengan pena
    mengajar insan perkara yang tidak diketahuinya
    inilah ayat yang menjadi faktor terbesar perubahan umat menuju kegemilangan, iaitu ayat BACALAH. islam mementingkan Ilmu pengetahuan, kerana dengan Ilmu sesuatu bangsa itu akan menjadi celik, bagaimana celiknya masyarakat arab pada waktu itu daripada suasana jahiliah yang sekian lama menyelubungi mereka sehinggalah mereka bangun tidak duduk-duduk lagi untuk menjadi pelita menerangi alam buana ini.

    cukup dengan dimulai 5 ayat... tetapi dengan lima ayat yang dimulai dengan IQRA inilah yang membawa impak yang besar di dalam membawa perubahan untuk mengubah dunia.

    jadi, sememangnya perkataan "ilmu pengetahuan" itu bukanlah satu istilah yang asing bagi umat ini, dengan istilah ini kita pernah menerajui ketamadunan dunia dengan meninggalkan ketamadunan lain jauh di belakang.

    Ilmu itu pelita, ilmu itu cahaya...ianya mampu menerangi kegelapan.

    buat adik-adik, sahabat-sahabat...... keghairahan mencari ilmu umat di kala ini belum mendarah dan mendaging dalam diri. malah, sememangnya dunia di waktu ini jika kita dihantar ke sekolah sejak dari kecil lagi pun, bila dewasa nanti belum juga timbul kesedaran bagi menuntut ilmu kerana "ilmu" itu sendiri.

    dalam menuntut ilmu ada beberapa perkara perlu dipatuhi. iaitu menuntut ilmu kerana Allah swt, hormat pada ibu bapa, hormat pada guru, hormat pada kawan-kawan dan hormat pada orang yang lebih rendah daripada kita.

    Ilmu itu sememangnya menjadi kewajipan untuk dituntuk sepertimana Rasulullah bersabda "Tolabul Ilmi faridotun Ala kulli Muslim" yang bermaksud menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas setiap orang muslim (lelaki dan wanita). namun begitu jika niat itu bukanlah didasarkan kepada Allah ia tidaklah menjadi ibadah.

    jika belajar hanya bercita-cita untuk menggenggam segulung ijazah bagi mendapatkan pekerjaan di luar sana, maka jika kita berjaya kita akan dapat peroleh seperti yang kita mahu namun, jika tidak, kita akan menangis kecewa. jika perjalanan kita menuntut ilmu diikhlaskan kerana Allah, maka kita akan mendapat serampang dua mata, ganjaran di dunia dan juga ganjaran di akhirat. Jika kita mati di pertengahan jalan menuntut ilmu, maka mati tidak sia-sia kerana ganjarannya di akhirat kelak.

    ilmu itu sebenarnya juga pinjaman, pemiliknya yang abadi ialah Allah s.w.t. kita mungkin boleh cuba sedaya untuk menuntut ilmu, tetapi jika jalan bagi mencapai ilmu itu tidak diberkati Allah, maka Allah akan menarik balik ilmu yang diberi pinjam kepada hambanya, bukan ditarik balik maka dengan itu orang yang memiliki ilmu itu akan menjadi bodoh dan dungu, akan tetapi diberi orang tersebut "keliru" dengan ilmu yang diperolehnya, lalu akhirnya perbezaan di antara yang hak dan batil juga mereka tidak akan dapat bezakan, lantaran sifat kebathilan menyelubungi hati mereka.



    hari ini dalam sejarah : 18 MAC 2005 : Aminah Wadud, sedang menjadi Imam solat jumaat kepada hampir 100 makmum lelaki dan wanita di sebuah gereja Manhattan, Amerika Syarikat

    Lihatlah gambar di atas, Dr Amina Wadud, seorang professor pengajian Islam di Virginia Commonwealth University, barangkali adalah contoh seorang yang "keliru". walaupun bergelar dengan gelaran doktor falsafah, dan dianggap mempunyai ilmu yang tinggi dalam bidang agama, kita juga masih ragu untuk memanggil orang seperti ini dengan nama ulama'.

    kontroversi yang dicetuskannya dengan menjadi imam sembahyang jumaat di di sebuah dewan dipanggil Synod House di gereja St. John the Divine di Manhattan, New York, Amerika Syarikat, yang bermakmumkan lelaki dan wanita ini benar-benar mencabar kewibaan agama Islam. perjuangannya menuntut kesamaan hak antara lelaki dan wanita barangkali satu perjuangan yang keliru, lebih-lebih lagi apabila beliau memilih untuk menzahirkan bahawa wanita juga boleh untuk menjadi Imam solat jumaat yang disertai golongan lelaki sebagai makmum, bahkan lebih dari itu boleh juga menyampaikan khutbah jumaat.

    mengapa noirkudus mengambil Dr Amina ini sebagai satu contoh orang yang keliru, sedangkan bagi pendokong gerakan feminisme antarabangsa beliau layak untuk diberi anugerah tokoh gerakan pembaharuan bagi meninggikan darjat dan taraf wanita. beliau mungkin boleh memberi justifikasi tentang tindakannya ini, namun apakah justifikasinya itu boleh diterima akal lantaran tidak pernah terjadi perkara sedemikian sejak dari zaman Rasulullah dan para sahabat baginda lagi.

    mungkin beliau boleh memberikan alasan berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah, namun begitu alasan beliau tersebut adalah berdasarkan interpretasi berlandaskan akal lantaran akalnya yang keliru akibat pertindihan kefahamannya dan juga perjuangan feminismenya. Hak dan batil, dua perkara yang saling bertentangan, dan akhirnya kerana kekeliruannya itu, terserlahlah kebatilan daripada tindakannya.

    Jika persamaan hak dalam menjadi imam sembahyang jumaat itu yang dituntut sebagai satu simbol menaikkan taraf wanita dalam menjadi ketua bidang dalam bidang agama terutama cabang ibadah, alangkah silap seorang professor wanita bernama Amina Wadud ini, kerana Aisyah Radiallahu Anha, sebagai Ummahat al-Mukminin, isteri kepada Junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w, juga merangkap orang yang paling banyak merawi hadis daripada rasulullah, seorang Guru ataupun Ulama yang sangat dihormati di kalangan Sahabat nabi, juga adalah seorang wanita. Namun Aishah ra tidak pernah pula menuntut untuk menjadi Imam di kalangan sahabat Nabi lelaki dan wanita, sedangkan kalau hendak dibezakan dari segi Ilmu Aishah r.a lebih layak lagi menjadi imam kepada sahabat-sahabat nabi.

    dan contoh lain, usahlah jadi seperti socrates, seorang ahli falsafah awal Yunani, di mana beliau merupakan seorang pendokong kuat sistem nilai, yang berpegang kepada sistem nilai baik dan buruk yang mutlak, akan tetapi akhirnya beliau juga mati dengan memilih jalan meminum racun (hemlock), ketika diarahkan oleh pemerintah Athens ketika itu, sebagai hukuman atas tuduhan bahawa, beliau telah merosakkan pemikiran golongan muda pada waktu itu. beliau juga contoh orang yang keliru, pernah dianggap sebagai manusia mulia, yang mempunyai nilai yang luhur, sanggup memilih jalan meminim racun, kerana kata beliau taat pada pemerintah juga merupakan satu nilai yang mulia dan luhur.

    Ilmu itu cahaya, ia boleh menerangi manusia tatkala dalam kegelapan, namun ilmu itu juga boleh menyesatkan.

    Yang kedua, adab untuk menuntut ilmu ialah hormat pada ibu bapa. dunia pada hari ini agak mudah kita melihat seorang anak menjadi raja kepada ibu dan bapanya, manakala seorang ibu pula menjadi hamba abdi kepada anak-anaknya. ini adalah salah satu contoh dunia akhir zaman. tanda-tanda akhir zaman sudah semakin menghampiri kita, cuma kita sedar atau tidak sahaja.

    seorang anak sudah tidak lagi menghormati ibu dan bapanya atas alasan seorang anak itu berpendidikan tinggi, manakala ibu dan bapanya hanyalah orang kampung yang mana pekerjaan mereka barangkali cuma turun ke bendang sahaja.

    Usah jadi seperti Si Tanggang, apabila sudah berjaya, hidup sudah kaya-raya, berkahwin dengan anak raja, maka ibunya sudah dilupakan lantaran sikapnya yang sudah berubah kerana rasa malu mempunyai seorang ibu yang miskin lagi hina, sedangkan dirinya sebelum menjadi kaya juga sebahagian ibunya, juga miskin hina. kisah anakku Sazali pula mungkin satu contoh watak anak derhaka dalam filem melayu arahan seniman agung negara Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

    apakah sudah tiada nilai jasa seorang ibu dan juga bapa selepas kita berjaya? apakah jasa mereka selama membesarkan kita tiada tidak perlu dihargai lantaran kita sudah menjadi manusia berilmu, mahupun kita sudah menjadi seorang yang kaya dan mulia seperti si Tanggang?? sejak dari mengandungkan kita, melahirkan, menyusukan, mengasuh, mendidik, menafkahi kita dengan memberi makan, memberi minum, memberi pelajaran, dan sehingga berjaya, tentunya sampai mati pun tidak akan terbalas jasa ini.

    daripada lahir lagi impian ibu bapa melihat anaknya menjadi orang pandai lagi berguna. ingat beberapa "dodoi" melayu klasik yang dinyayikan dalam bentuk lagu untuk anak-anak, yang diperturunkan turun-temurun sejak zaman Datuk Nenek moyang kita lagi, di mana di dalamnya terkandung unsur-unsur nasihat, dan pengharapan, dari seorang ibu kepada seorang anak :

    timang tinggi-tinggi, sampai cucur atap,
    Belum tumbuh gigi, sudah pandai baca kitab

    Lompat si katak lompat, lompat di tepi pagar,
    sekolah lekas dapat, dan mesti rajin belajar.

    Lompat si katak lompat, lompat di rumput muda,
    Belajar kuat-kuat, buat ilmu di hari tua.
    namun hakikat sekarang, anak-anak sudah biadab, sudah tidak tahu menghormati dan sebagainya. memang layak jugalah orang mengubah senikata lagu di atas.

    timang tinggi-tinggi sampai cucur atap,
    belum tumbuh gigi, sudah pandai biadab
    mungkin benar ini adalah antara tanda-tanda akhir zaman. terdapat satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan juga Muslim, yang berkaitan dengan tanda-tanda kecil kiamat, yang berbunyi :

    "Hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya mengembala kambing itu berlumba-lumba membuat binaan"
    mungkin ada yang tidak memahami, mungkin juga yang pura-pura tidak memahami.

    hadis ini ditujukan kepada si anak yang menjadi raja kepada ibu yang melahirkannya, menjadi raja di rumah yang dimiliki bapanya. "Hamba" yang dimaksudkan itu ialah "ibu" manakala "tuannya" dirujuk kepada anak-anak kepada ibu yang melahirkannya tersebut.

    apakah tidak benar? namun inilah hakikat. cuba lihat di sekitar kita, apakah kita tidak mendapati anak-anak sudah semakin kurang ajar, bukankah model derhaka ini sentiasa berada di sekitar kita?? kononnya mereka ini sudah "cukup ajaran" lantaran banyaknya ilmu yang dimilikinya. anak-anak sudah boleh menyuruh ibu dan bapanya untuk dibuat itu dan dibuat ini, kemudian memaki hamun kedua ibu bapanya, mengherdik, mencaci maki, memukul . bukankah perihal ini seolah-olah antara seorang Tuan dan juga seorang Hamba? memang persis Tuan @ Raja dan Hamba. benar hadis tersebut, dan ianya memang benar-benar berlaku. dunia ini menuju akhirnya... daripada tanda-tanda kecil akan menuju kepada tanda-tanda besar sehinggalah akhir dunia nanti matahari akan timbul dari barat, tidak lagi dari timur...

    Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitabnya Fathul Bari syarah hadis Imam bukhari, beliau mentafsirkan hadis tersebut dengan beberapa tafsiran, merujuk tentang perkara yang bakal terjadi menandakan hampir kiamat, dan beliau menyatakan pendapat "anak derhaka yang menjadi tuan kepada ibu bapanya" ialah satu pendapat yang paling tepat. semoga kita dijauhkan daripada sifat ini...

    Yang ketiga ialah adab kepada guru. jika zaman dahulu, sang guru boleh dianggap sebagai dewa lantaran sifat pendidik yang dimilikinya, demi untuk memajukan anak bangsa dan seagama dengannya. ilmu dicurah tanpa ada rasa kikir lagi kedekut. jika tidak kerana guru masakan sang murid tadi mampu berjaya lebih jauh, jika tidak kerana ilmu yang diperturunkan kepadanya dengan ikhlas tadi.

    noirkudus sangat minat dengan satu puisi berkenaan GURU yang ditulis oleh seorang sasterawan negara malaysia, yang bernama Usman Awang.

    Dialah pemberi paling setia
    Tiap akar ilmu miliknya
    pelita dan lampu segala
    untuk manusia sebelum menjadi dewasa

    dialah ibu dialah bapa juga sahabat
    alur kesetiaan mengalirkan nasihat
    Pemimpin ditauliahkan segala umat
    seribu tahun katanya menjadi hikmat

    Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
    Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
    Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
    Jika hari ini seorang ulama yang mulia
    Jika hari ini seorang peguam menang bicara
    Jika hari ini seorang penulis terkemuka
    Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
    sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
    dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

    Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
    Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
    Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
    Dia adalah guru mewakili seribu buku
    semakin terpencil duduknya di ceruk desa
    semakin bererti tugasnya kepada negara

    Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
    Budi yang diapungkan di dulang ilmu
    Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
    menjadi kenangan ke akhir hayat.
    memang benar apa yang diutarakan Usman Awang melalui puisinya.

    namun apakah daya, pelajar zaman sekarang sudah tidak lagi ada perasaan hormat pada guru. mereka sudah boleh memijak kepala guru, meninggi diri hanya kerana mungkin bapanya adalah seorang yang berpangkat Dato', sedangkan dia terlupa bahawa bapanya dulu sebelum menjadi seorang yang berjaya tentunya pernah menuntut ilmu dengan orang yang bernama guru.

    Profesion perguruan juga sudah diberi klasifikasi tertentu, pekerjaan guru sekarang ini juga dianggap sebagai satu profesion kelas kedua, sedangkan mereka yang bertanggapan begini mungkin mereka juga terlupa bahawa orang-orang yang kononnya bekerja di dalam profession pekerjaan kelas pertama yang mereka klasifikasikan itu juga adalah hasil didikan dan ajaran insan yang bernama guru.

    Syeikh az-Zarnuji, seorang tokoh pemikir Islam zaman silam telah menulis di dalam kitabnya "Ta'limul Muta'allim Thariqut Ta'allum" atau biasa disebut "Ta'limul Muta'allim" di mana di dalam bahasa melayunya ialah "Bimbingan bagi Penuntut Ilmu Pengetahuan", beliau menyatakan secara jelas tentang panduan bagi "penuntut ilmu" untuk "menuntut ilmu".

    Di dalam bab "Mengagungkan Ilmu dan Ahli Ilmu" beliau ada menjelaskan tentang hak mengagungkan guru. kata beliau :

    "termasuk erti mengagungkan ilmu, iaitu menghormati pada sang guru. Ali r.a berkata : "sayalah menjadi hamba sahaya orang yang telah mengajarku satu huruf. Terserah padanya, saya mahu dijual, dimerdekakan ataupun tetap dijadikan hamba sahayanya"
    dan satu lagi kisah yang menyentuh hati diceritakan oleh az-Zarnujiy :

    "suatu hikayat : khalifah Harun ar-Rasyid mengirim puteranya kepada al-Asma'iy agar diajar ilmu dan adab. Pada suatu hari, Khalifah melihat al-Ashma'iy berwudu' dan membasuh sendiri kakinya, sedang putera khalifah cukup menuang air pada kaki tersebut. Maka, khalifah pun menegur dan ujarnya : "Puteraku saya kirim ke mari agar engkau ajar dan didik, tapi mengapa tidak kau perintahkan agar satu tangannya menuang air dan tangan satunya lagi membasuh kakimu?"
    apakah kita dapat bertemu contoh seperti ini zaman kita pada hari ini?

    jika ada seorang anak kepada pemerintah ataupun penguasa pada zaman sekarang, di mana anaknya memperlakukan gurunya sepertimana arahan khalifah Harun ar-Rasyid kepada guru kepada puteranya itu, maka kita sendiri pun sudah menjangkakan apakah respon ataupun tindakbalas pemerintah tersebut : "kurang ajar, anak aku kau perlakukan seperti hamba, sedangkan bapanya adalah seorang penguasa". barangkali begitulah, tapi tidak Harun ar-Rasyid.

    cukuplah dua contoh daripada kitab az-zarnuji ini untuk kita fahami dan insafi. ini menunjukkan betapa Guru sebenarnya seorang insan yang perlu disanjung atas jasanya mendidik dan mengajar ilmu kepada kita, sehinggalah kita menjadi insan berjaya. benar kata Usman Awang, seorang Perdana Menteri, Presiden, Raja, Ulama', Peguam, Doktor, Arkitek, Jurutera, sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa, dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

    dan yang terakhirnya ialah, orang yang berilmu biasanya akan mengikut resmi padi. Jika mengikut resmi padi, semakin berisi semakin tunduk.

    namun kebanyakan kita tidak mengikut resmi padi, jika mengikut resmi padi, semakin berilmu maka semakin tunduk lagi tawadduk. namun kita suka memilih lawan resmi padi iaitu semakin berilmu semakin meninggi diri, semakin berilmu semakin bongkak, dan sebagainya.

    kawan, lawan, ibu, bapa, adik beradik, guru, semuanya boleh dipandang rendah. malah Tuhan pencipta Alam ini juga mahu dilawannya. itu sebab kita lihat, contohnya seorang Ahli sains yang tiada acuan agama yang siang malam membuat kajian saintifik, mengkaji alam, membuat penemuan dan penciptaan baru dan sebagainya, dan akhirnya beliau mendakwa "Science is God", sains itulah Tuhan, maka inilah orang yang semakin keliru....dan terus keliru, maka selayaknya kita panggil orang ini gila.

    dalam al-Quran Allah ada berfirman dalam surah al-Fatir ayat 28, bahawa

    "Innama Yahsyallahu min Ibadihi al-Ulama" yang bermaksud "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama"
    dan akhir sekali, noirkudus ambil kata-kata az-zarnuji tentang kepentingan ilmu :

    "cukup menunjukkan kemuliaan ilmu, dengan adanya menjadi wasilah (perantaraan) taqwa kepada Allah, di mana dengan takwa itu pula orang bisa menduduki keramat kemuliaan di sisi Allah dan kebahagiaan yang kekal abadi. Gubahan Sya'ir yang dikemukakan oleh Muhammad Ibnu al-Hasan bin Abdullah, sebagai berikut :
    (Syair di bawah ini noirkudus perturunkan dalam versi asal terjemahannya iaitu terjemahan bahasa indonesia demi memelihara maksudnya, kerana buku az-Zarnuji ini diterjemahkan ke bahasa Indonesia daripada versi asal bahasa arab, diimpot dan diedar oleh Pustaka Indonesia, Kuala Lumpur. Jadi, izinkan noirkudus tuliskannya mengikut bahasa asal agar terpelihara mutu syair di dalam bahasa indonesia ini)

    tuntutlah ilmu, sungguh dia kan menghias dirimu
    dia perlebihan, dan pertanda segala pujaan

    Jadilah dirimu, ditiap hari tumbuh berilmu
    ayo renangkan, ke tengah samodera artian

    Pelajari Fiqh agama, sesungguhnya ia termulya
    penuntun kebagusan dan taqwa, tujuan paling mengena

    ia bendera penunjuk, ke jalan petunjuk
    ia benteng penyelamat, dari segala keparat

    Faqih Waro' satu, sungguh-sungguh
    lebih berat syetan mengganggu, katimbang abid seribu
    semoga tulisan ini ada manfaatnya.

    Wallahu A'lam

    Comments: Post a Comment
    | Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com Noirkudus dreamt at 7:24 AM